اژدهای کومودو
 
BANDIT
درباره وبلاگ


سلام به وبلاگ من خوش اومدید لطفا تو نظر سنجی شرکت کنید و اگه تونستید یه نظر کوچیک هم بذارید و اگر مایل به تبادل لینک هستید منو لینک کنید بعد از طریق تبادل لینک هوشمند خودتون رو تو وبلاگم لینک کنید و اگر سوالی در باره حیوونا دارین بپرسین حتماً جواب میدم و می تونید با عضو شدن تو وبلاگ مطالبی که دوست دارین به ما ارسال کنید تا با نام خودتون نمایش داده شه
نويسندگان

هر ماده در حدود 25 تخم گذاشته به نحوی که تمام تخمها را در زیر خاک مدفون می کند ، بچه سوسمارها بعد از 9 هفته سر از تخم بیرون می آورند . آنها در ابتدا حدود 37 سانتی متر طول و دارای پوستی به رنگهای زرد و سبز و سیاه می باشند. بچه کومودوها تا 8 ماهگی به خاطر اینکه شکار سوسمارهای بزرگتر نشوند بر روی درختان زندگی می کنند و از مارمولکها و جوندگان ریزتر تغذیه می کنند . نکته جالب در مورد بچه کومودوها این است که برای این که از شکار مصون باشند بدن خود را بر روی مدفوع می غلتانند تا بدین وسیله از شامه قوی بقیه سوسمارها در امان باشند
طبق منابع معتبر نسل بزرگترین سوسمار جهان که بازمانده از دوره پیشین زمین است در خطر انقراض می باشد و مراقبتهای ویژه ای از این خزنده غول پیکر در حال انجام است

طول بدن اژدهای کومودو بیش از 3 متر است و  کمترین طول ثبت شده در این خزنده 5/2 متر می باشد. وزن بدن در نرها 91 کیلو گرم و در ماده ها معمولا 68 کیلو گرم می باشد و بدن پوشیده از فلس می باشد.
این خزنده شامه بسیار قوی دارد و آنها با کمک گرفتن از باد می توانند بوی لاشه حیوانات را از 5/8 کیلومتری احساس کرده و به سمتش حرکت کنند.
کومودو با آنکه جثه ای بزرگ و سنگین دارد اما بسیار سریع و چابک است.
آنها با داشتن عضلاتی ورزیده و ناخنهایی قوی و تیز براحتی بر روی سخره ها و تنه درختان حرکت می کنند و بخوبی می توانند از آنها بالا بروند، این خزنده شناگر ماهری است و ساعات طولانی می تواند در آب شنا کرده و برای یافتن لانه و غذای از جزیره ای به جزیره دیگر نقل مکان کند.

آرواره کومودو بسیار قوی و وسیع است و به علت باز بودن انتهای فک می تواند دهان را برای بلعیدن طعمه های بزرگ به راحتی باز کند. همچنین دندانهای این خزنده بسیار تیز و نزدیک بهم، همانند دندانهای کوسه می باشد و 60 عدد از این دندانها همیشه قابل تعویض هستند، در زمانی که بر اثر گاز گرفتن استخوان و پوست محکم شکار شکسته شوند دوباره رشد کرده و جایگزین می شوند.

آب دهان کومودو سرشار از باکتری بوده و مانند زهری کشنده عمل می کند و اگر زمانی شکار بتواند خود را از دهان کمودو برهاند بعد از مدت زمان کوتاهی بر اثر عفونت و تکثیر باکتریها نابود خواهد شد.این خزنده زبانی دو شاخه و بلند دارد که دارای مواد شیمیایی بوده و مانند زبان مار عمل کرده و به وسیله آن محیط اطراف را شناسایی می کند.

در طبیعت اژدهای کمودو حیوانی منزوی است جز در فصل جفت گیری و تولید مثل. در این زمان کمودو نر به دفاع و پاسبانی از قلمرو خود که تا شعاع 2 کیلومتری ادامه دارد می پردازد و هرچه جثه کمودو بزرگتر باشد قلمروی آن نیز وسیع تر می شود و سهم بیشتری نسبت به نرهای دیگر از غذا و ماده خواهد داشت.
کمودوهای نر برای پیدا کردن محیط مناسب برای زندگی گاهی مسافتهای زیادی را طی کرده و از جزیره ای به جزیره دیگر نقل مکان می کنند و برای این امر گاهی مجبور می شوند زمان طولانی شنا کنند.
کمودوها برای تنظیم دمای بدن خود از سوراخهای زیر زمینی استفاده می کنند و در زمان گرم بودن هوا به داخل این حفره های زیر زمینی میخزند تا دمای بدن خود را تنظیم کنند.

اژدهای کمودو حیوانی گوشتخوار است و میل عجیب و ذاتی به خوردن گوشت انسان دارد.
آنها معمولا شکار هایی بزرگتر از گراز و کوچکتر از گوزن صید می کنند. یک اژدهای کمودوی کوچک به راحتی میتواند به انسان حمله کند و یک انسان فقط می تواند % 10 غذای کمودو باشد. و به راحتی می تواند یک گراز را در 20 دقیقه بخورد.
کمودوهای جوان زمانی که 75 سانتیمتر هستند بر روی درخت زندگی می کنند و از حشرات، پرندگان، تخم پرندگان، پستانداران کوچک و خزندگان دیگر تغذیه می کنند و زمانی که رشد بیشتری پیدا کردند از درخت پایین آمده و به مردار خواری می پردازند.

عمر متوسط یک کمودو 20 تا 40 سال است.
ماده ها در زمان تخم گذاری لانه ای تپه مانند حفر کرده و آنرا با پر پرندگان و برگهای خشک می پوشانند و 30 تخم میگذارند. نوزادان با طولی حدوداً 38 سانتیمتر و وزنی تقریبا 100 گرم متولد می شوند.
در جوانی لکه و یا نوارهایی به رنگهای زرد، قهوه ای، طوسی و سبز دارند و زمانی که به رشد کامل رسیدن رنگهای بدن تغییر کرده و طوسی، آجری و مشکی می شود.

 

این حیوانات بی مانند، منحصرا در مجمع الجزایر اندونری ساکن هستند و پراکندگی آنها از شرق سرزمین بالی و تا غرب سرزمین تیمور می باشد. آنها در مناطق خشک، خشن و آتشفشانی زندگی می کنند، مناطقی که کمتر انسانی در آنجا ساکن است.

اژدهای کومودو بیشتر از آنچه فکر شود دارای سمی خطرناک و کشنده است. استراتژی شکار این خزنده، دندانهای سمی است که مجهز به سمی خطرناک و مهلک امی باشد.
مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد که اژدهای کومودو هنگامی که به شکارش نیش می زند، این نیش ترکیبی از دندان سمی او و سم کشنده آرسنال می باشد. همچنین دانشمنان اذعان نمودند که، شکار به علت عفونت خونی ناشی از یک نوع باکتری، که در دهان اژهای کومودو زندگی می کند می میرد.
تیم متتکل از محققان که توسط دکتر " برایان فرای " از دانشگاه ملبورن جمع شده بودند، با استفاده از تکنیک های پیشرفتۀ پزشکی ،اسرار سم اژدهای کومودو رو فاش کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که اژدهای کومودو داری نوعی غدد ترشح کننده سمی است که در هیچ خزنده ای هنوز دیده نشده است. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که کومودو خویشاوند نزدیک "مگالانیا" گونه ای بزرگ از نوعی دایناسور منقرض شده است، که در زمان خودش بزرگترین خزنده سمی بوده است.
معروف است که این خزنده گوشتخوار بزرگ، ابتدا به شکارش نیش می زند و سپس او را رها کرده تا شکار در اثر وارد آمدن نیش مخوف او و خونریزی حاصل از آن بمیرد.
ترکیب این نیش مخصوص و سم حاصل از آن، این امکان را برای اژدهای کومودو به وجود می آورد که بدونه کوچم ترین تماسی با شکارش، فقط با استفاده از زهر مخصوصش آن را از پای در آورد و علاوه براین، این امکان را برای او فرهم می آورد که، حیوانات بزرگتر را نیز شکار کند .
محققان به منظور کشف میزان سم اژدهای کومودو یک بررسی مقایسهای انجام دادند، آنها با استفاه از تکنیک های رایانه ای آرواره های اژدهای کومودو را با دیگر سوسمار ها مقایسه کردند و به این نتیجه رسیدند که نیش کومودو در مقایسه با تمساح بسیار ضعیف تر عمل می کند، اما ام آر آی از سر یک کومودوی محافظت شده به آنها نشان داد که کومودو دارای غدد سمی پیچیده و دندان های مخصوصی است که سم حاصل از آنها به نسبت، پارگی های بسیار عمیق تری در بدن شکار ایجاد می نماید.
محققان براین باورند که کومودو، قادر است با نیش زهر آلودش شکار را ضعیف کرده و با استفاده از دندان های کشیده اش به او صدمات بیشتر وارد نماید، آنها در باغ وحشی در سنگاپور، یک اژدهای کومودو را که بیمار بود، مورد جراحی قرار دادند و غدد ترشح سم او را بررسی کردند و از طیف نماهای مخصوصی استفاده کردند تا نمایه ای از مولکول های سمی را شناسایی کنند، این تیم همچنین ژن های سمی که در غدد کومودو قرار داشتند را، مشخص نمودند اثر سم توسط گروه مورد بررسی قرار گرفت و دریافتند که این ماده سمی نسبت به سم سوسمار های قوی هیکل بزرگ و تعدادی از مار ها شباهت دارد، که بعد از نیش زدن طعمه شان باعث افت فشارخون دربدن آنها می گردد، و در نهایت شکار در اثر شوک ناشی از خونریزی می میرد. شکار بعد از حمله به صورت کاملا غیر عادی بی حس می گردد، در اثر نیش، خون زیادی از بدن شکار دفع می شود، زیرا نیش حاوی مواد سمی است که باعث خونریزی طولانی مدت می گردد.
این گروه از محققان همچنین فسیل هایی از گونه های منقرض شده کومدو که متعلق به " مگالانیا " بود، مورد بررسی قرار دادند بر اساس شباهت هایی که بدست آورده بودند و بررسی هایی که بر روی استخوانهای جمجه و سم این گونه انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که کومودو شباهت زیادی به این سوسمار داشته و به احتمال زیاد از خانواده "مگانلانیا " است و این فرضیه را به اثبات می رساند که بزرگترین خزنده سمی که در روی زمین می زیسته است می باشد.آنها می توانند شنا کنند و مانند خانواده ی تمساحها از دم خود به عنوان پارو استفاده می کنند بعضی از آنها برای شکار بزها حدود 300 متر از وسط جریان شدید آب به طرف جزایر کوچک شنا کرده اند قسمت اعظم وقت اژدها فقط صرف خواب و خنک نگاه داشتن خود می شود. در واقع جمعیت این نوع از سوسمار ها تا به حال بیش از 5000 نرسیده زیرا آنها به یک دیگر نیز حمله می کنند بزاق این جانور حاوی بیش از 50 نوع باکتری است که وارد خون طعمه می شود و در مدت 24 ساعت او را از پا در می آورد و به تازگی تولید مثل از طریق بکرزایی در آنها مشاهده شده.آنها می توانند شنا کنند و مانند خانواده ی تمساحها از دم خود به عنوان پارو استفاده می کنند بعضی از آنها برای شکار بزها حدود 300 متر از وسط جریان شدید آب به طرف جزایر کوچک شنا کرده اند قسمت اعظم وقت اژدها فقط صرف خواب و خنک نگاه داشتن خود می شود. به گزارش خبرگزاري فارس، تا پيش از اين گمان مي‌شد كه باكتري كشنده‌اي كه در دهان اين مارمولك گوشتخوار قرار دارد به كشتن طعمه كمك مي‌كند اما تحقيقات و عكسبرداري‌ها براي نخستين بار نشان داد كه غدد سمي اين حيوان داراي زهري است كه شوك ايجاد كرده و موجب افزايش فشار خون و كاهش فشار آن مي‌شود.
برايان فراي رئيس اين تيم تحقيقاتي اعلام كرد كه با بررسي تصاوير سه بعدي مشخص شد نحوه گاز گرفتن اژدهاي كومودو مانند گاز تمساح آب‌هاي شور استراليا‌ست كه درست مانند كوسه با هدف ايجاد زخم‌هاي عميق و كاري است.
به نوشته خبرگزاري فرانسه فراي موفق شده بود كه غده سمي يك اژدهاي كومودو بيمار در باغ وحش سنگاپور را با عمل جراحي خارج كند و با آزمايش بر روي آن متوجه زهري بسيار خطرناك شده كه باعث تحريك عضلات شكم به انقباض، كاهش دماي بدن و افت فشار خون مي‌شودمنبع:KHAZANDEGAN.COMو.....



پيوندها


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 84
بازدید کل : 39482
تعداد مطالب : 43
تعداد نظرات : 49
تعداد آنلاین : 1


برای ورود به چت روم کلیک کنید

>
www.FantasyFans.org Yahoo Status by RoozGozar.com

كد تعیین وضعیت یاهو

 
 
 
""